9 Sept 2015

Reputasi Malaysia semakin tercalar gara-gara kebiadaban penyokong sendiri


REPUTASI Malaysia dalam peta bola sepak dunia semakin tercalar gara-gara tindakan biadap penyokong sendiri di Stadium Shah Alam, malam tadi. 

Perlawanan di antara Malaysia dengan Arab Saudi dalam Kelayakan Piala Dunia 2018 terpaksa dihentikan ketika pelawat mendahului perlawanan 2-1.

Semuanya bermula apabila kumpulan penyokong yang dikenali sebagai Ultras Malaya mula membakar suar, bom asap, mercun, merosakkan kerusi dan membalingnya ke dalam padang pada minit ke-84.

Sebelum itu, kehadiran Ultras Malaya dikesan mula berkumpul pada minit ke-40.

Situasi ini memaksa pengadil dari Hong Kong, Liu Kwok Man menghentikan seketika perlawanan pada minit ke-88.

Keadaan penyokong di bahagian curva semakin tidak terkawal selepas tembakan mercun dilepaskan dan hampir mengenai pemain Malaysia yang ketika itu sedang berkumpul berdekatan bangku simpanan.

Disebabkan itu pengadil mengarahkan kedua-dua pasukan masuk berlindung di dalam bilik persalinan.

Namun situasi masih belum reda dan mercun pula ditembak ke arah lebih 1,000 penyokong Arab Saudi yang kebanyakannya membawa kanak-kanak. Tidak lama kemudian mereka diarah keluar dari stadium.

Difahamkan, seramai 530 anggota keselamatan ditugaskan malam tadi.

Ketika Ong Kim Swee menjadi pemangku jurulatih pada Mac 2014, kejadian serupa turut tercetus di Stadium Majlis Perbandaran Selayang ketika melibatkan perlawanan Harimau Malaya dengan Filipina.

Setakat jam 11.30 malam Selasa, tiada pegawai Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang menjelaskan apa tindakan susulan untuk perlawanan ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...