23 Jul 2015

Low Pressure Air Pipe Sudah Menjadi Perkara Biasa sejak 15 Tahun Lalu

Tahun ini 2015, kemudahan asas air bersih yang disalurkan ke rumah telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi memenuhi keperluan asas penduduk di kampung tian. 

Zaman kanak-kanak aku cukup beruntung kerana aku sempat berdayung sampan ke hulu sungai untuk mengambil air bersih menggunakan galen. Waktu itu aku cuma tahu air itu adalah air untuk diminum kerana untuk mandi depan rumah ada sungai air nya jernih. 

Sehinggalah kerajaan membina Water Treatment Plant khas untuk Kampung aku. Sejak air paip sudah ada disalurkan ke rumah-rumah tekanan air nya sungguh kuat membuatkan kehidupan penduduk di kampung berubah. Tidak perlu berdayung sampan ke hulu sungai untuk mengambil air menggunakan galen. 

Saban hari sehinggalah ke hari ini tekanan air paip semakin lemah sehinggakan sejak 15 tahun yang lalu sering berlaku tidak ada air, kadang-kadang air yang keluar dari paip sebesar ekor tikus, warna air yang kuning kecoklatan dan seolah-olah berlaku kemarau sepanjang tahun.

Aku juga sudah 10 tahun tidak ada dikampung hanya waktu lebaran dan hari tertentu sahaja aku balik kampung, hendak mandi pun kena takung air malam dan mandi besoknya hanya cukup untuk 2 orang. belum lagi bila kita nak buang air besar. 

Lebih-lebih lagi adik aku sudah bekeluarga mereka terpaksa membeli air mineral berkotak-kotak untuk membuat air susu anak memandangkan keadaan air semakin teruk. Penapis air ELKEN, COSWAY, PANASONIC dan Macam macam jenama telah dibelanjakan untuk menjamin kesihatan namun rosak kerana kualiti air yang kurang memuaskan.

Pernah tahun 2014, Pihak JKR HQ kuching pernah memberitahu aku menyatakan bahawa Tangki Air di Kampung Jemoring akan siap dibina dan boleh menyalurkan air bersih sebelum aidilfitri 2014. Berita gembira ini mengubati sengsara sekian lama. Namun ini semua hanyalah Sandiwara. 

2015, Kami terpaksa menunggu giliran mandi pagi dengan menakong air sehingga penuh baru nak mandi. Belum lagi nak mencuci pakaian sampai 3 jam. berbasuh pinggan mangkuk mengambil masa sejam. Bencana apa kah ini?.

aku mengambil initiative untuk menyoal siasat jiran tertangga tentang air paip rumah mereka samada tekanan air nya slow atau kuat. Jawapan yang sama diterima. mereka bukan jenis manusia yang melenting, mereka tetap bersabar dan menerima apa sahaja keadaan air. Namun bagi aku kehidupan menerima air yang slow pressure bukan lah selesa. 

aku berharap pihak berwajib harus betanggungjawab.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...