11 Jul 2015

Jenis Jiran

Hari ini aku nak cerita pasal jiran. Jiran ni macam-macam jenis perangai yang boleh menyebabkan kesabaran kita teruji.

1. Jiran Muka Masam
Jiran muka masam 24 nie memang membuat kita rasa tidak selesa. dia bercakap pun muka masam pada hakikatnya dia adalah normal.dia nak senyum pun sama juga muka tetap masam.

2. Jiran Pesan Guna Air Liur
Mesti ramai pernah ada jiran jenis kalau pesan guna air liur, kalau kita nak bercuti keluar negara macam-macam kiriman guna air liur. Mengalahkan kita hendak bercuti. Tapi bila diaorg pulak bercuti tak ada nak bagitau kita nak pesan apa.

3. Jiran Harta ku Juga
Jiran harta ku juga ni jiran yang mengambil kesempatan untuk menggunakan harta kita. sebab kita ambil tak kisah tetapi kadang-kadang kita kesah lah juga. Kalau dah selalu sangat guna mestilah kita rasa meradang. contohnya guna penyapu diluar pintu rumah kita dengan selamba ambik guna lepas tu tak pulang-pulang. kalau kita cari baru ada datang kembali.

4. Jirang Siapa Besar
Wah jenis ini mesti best hahahaha kalau kita beli sesuatu contohnya peti ais mesti mereka nak beli juga. Kalau kita beli baju mesti nak beli juga. kalau jiran datang ke rumah kadang-kadang siap tanya kita berapa ribu harga kerusi tu. beli kat mana. lepas tu kompom ada lori hantar kerusi lepas dia balik dari rumah kita.

5. Jiran Kebio
Jiran kebio atau lebih senonim dengan kuat cemburu. Contohnya kalau jiran yang satu lagi beli kereta. Mulalah si jiran ni kebio bawa mulut ke jiran lain siap kata. Ala mereka tak tahu ke kalau pakai kereta ni menyusahkan. Belum lagi belanja minyak, services, bayaran bulanan dan sebagainya. Mereka ni sebenarnya terasa tergugat, sebab lihat jiran nya mampu beli kereta walaupun lambat sedikit hendak memiiliki nya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...