29 Jul 2015

Mohamed Apandi menggantikan Gani Patail sebagai Malaysian Peguam Negara

Tan Sri Abdul Gani Patail telah dikeluarkan sebagai Peguam Negara Malaysia kerana keuzuran, satu perkembangan yang datang di tengah-tengah siasatan berprofil tinggi yang diketuai oleh Gani pada pelabur negeri bermasalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang mempunyai juga meletakkan tuduhan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam perhatian.


Dalam satu pengumuman pada hari Selasa, Ketua Setiausaha Negara Ali Hamsa berkata Hakim Mahkamah Persekutuan Mohamed Apandi Ali kini peguam terkenal di negara ini berkuat kuasa serta merta.

"Gani Patail akan terus berkhidmat sebagai Pegawai Kehakiman dan Perkhidmatan Perundangan sehingga dia mencapai umur persaraan wajib pada 6 Oktober 2015," katanya dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan pada hari Selasa, tetapi bertarikh Isnin (27 Julai).

Ketika dihubungi Berita Harian, Gani, yang telah berjuang melawan penyakit buah pinggang untuk beberapa waktu sekarang, berkata: "Saya tidak boleh bercakap sekarang, saya mempunyai perkara-perkara yang perlu diselesaikan".

Mesin pembinaan di tapak projek Tun Razak Exchange yang dibangunkan oleh 1Malaysia Development Berhad. Projek ini dinamakan sempena bapa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Tun Razak Hussein, yang merupakan perdana menteri kedua Malaysia.
Pihak yang berkaitan

Pengumuman kejutan datang sebagai Perdana Menteri Najib bertarung pemasangan tuduhan penyalahgunaan dana awam melalui hutang-sarat 1MDB, yang lembaga penasihat beliau mempengerusikan.

Gani telah mengetuai Pasukan Petugas Khas yang termasuk polis, anti-rasuah agensi dan bank pusat yang bermula menyerang pejabat dan membuat tangkapan tidak lama lagi selepas The Wall Street Journal didakwa pada 3 Julai bahawa AS $ 700 juta (S $ 956,000,000) dalam dana 1MDB berkaitan telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib sejak dua tahun yang lalu. Perdana Menteri telah menafikan pernah menggunakan dana negeri untuk kepentingan peribadi, tetapi tidak menjelaskan sama ada wang masuk akaun beliau.

Kes Tan Sri Apandi yang paling menonjol adalah pada tahun 2013 apabila beliau mengetuai Mahkamah tiga ahli bangku Rayuan yang memutuskan sebulat suara terhadap membenarkan Gereja Katolik untuk menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitannya untuk merujuk kepada Tuhan.

Beliau juga mengetuai Mahkamah tiga anggota Rayuan barisan tahun yang sama yang mengeluarkan dua anggota polis daripada tuduhan membunuh Mongolia Altantuya Shariibuu, yang terbunuh pada tahun 2006 dalam kes berprofil tinggi yang dikaitkan dengan perjanjian kapal selam yang melibatkan bekas pembantu Najib ketika itu beliau Menteri Pertahanan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...