10 Jul 2015

Bubur Pedas Sarawak

Bubur Pedas merupakan menu wajib ketika bulan puasa dan hanya boleh dinikmati di Sarawak. Bubur Pedas adalah campuran pelbagai jenis sayuran, daging/ayam/perut sapi/kulit sapi, santan,kacang dan paling penting adalah bumbu nya.

Bumbu Bubur Pedas
Bumbu bubur pedas ini diproses dengan cara pengeringan daripada campuran rempah dan beras. Bahan Bahan utama untuk membuat bumbu
1. Beras
2. Kunyit
3. Halia
4. Ketumbar
5. Cili

Kesedapan bubur pedas ini adalah bergantung kepada kualiti bumbu nya. Bagi saya yang minat dengan bubur pedas, saya lebih suka bumbu nya di proses secara tradisional.

Saya pernah terlihat bumbu bubur pedas yang dijual di pasaran halus macam tepung. Bagi saya bumbu seperti itu adalah tidak sesuai untuk dinamakan bumbu sesuai dinamakan tepung rempah. jadi macam tepung kari. Saya bukan hendak mengutuk sesetengah mereka terlebih Kreatif dan terover inovatif. hilang sudah keaslian bumbunya.

cara menyediakan bubur pedas :-




 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...