25 Nov 2013

Penjenayah Cyber Cabaran dan Cara Mengatasinya

Pagi ini 25.11.2013 aku menerima email daripada laknatullah orang yang menghantar email penipu. tetapi pengirim email ini tidak tahu aku bukan orang yang mudah percaya kepada email-email ANDA MENANG, ANDA BERTUAH, TAHNIAH dan sebagainya yang mempunyai persamaan dengan nya.Di bawah ini adalah capture skrin INBOX email aku.


Berhati-hati jika anda menerima email seperti ini. Jangan percaya 100%. lihat dulu secara teknikal email ini. adalah pengirim nya boleh dipercayai atau tidak.

Kandungan SISIPAN email yang di hantar oleh mereka yang MENGAKU dari Google Coorporation
Capture skrin di atas nampak sangat penipu. Antara aku dapat kenalpasti adalah seperti berikut :-

1. Jika aku memang pemenang daripada Google User kenapa tidak email terus ke email google saya? kenapa nak send ke akaun email bukan email google?. harus beringat !!!!

2. Pengirim email "yychoy@uthm.edu.my" bersembunyi disebalik nama Google Coorporation. kalau diikutkan kenapa pengirim email dari syarikat yang besar menggunakan XXXXX@uthm.edu.my. ini bukan daripada syarikat google. ini email organisasi pendidikan malaysia atau universiti yang ada di malaysia. Aku telah mengkantoikan modus operandi mereka ini.

3. Sejak bila pihak google menganjurkan pertandingan seperti ini. Sepatutnya perlu di maklumkan terlebih dulu pertandingan seumpama ini. tetapi agak mustahil syarikat besar macam ini akan membuat pertandingan yang melibatkan negara-negara. Ini satu yang sukar aku percaya. Jelas sangat ini adalah pemBOHONGAN babi oleh Pembohong scammer. KANTOI lagi modus operandi mereka.

4. Paling ketara sekali modus operandi nya sama sahaja dengan modus operandi yang lainnya apabila dalam email tersebut meminta kita menyediakan maklumat peribadi kita hahaha sama siot dengan pembohongan email yang lain. bezanya penganjurnya kononnya... bye the way kita berhati-hati dengan email yang kita terima.

5. Perlu anda ketahui dan berfikir secara logic syarikat yang menghantar email kemudian mengarahkan membalas email ke email lain. agak tidak logik kan. perlu lah kita berfikir soal ini. lebih-lebih lagi kalau email tersebut berbeza sekali.

oleh itu, pembaca sekalian kena berhati-hati walaupun kita bukan pakar IT perlu berjaga-jaga. di alam maya @ cyber @ internet sekarang penjenayah ni sentiasa ada mereka akan sedaya upaya untuk bermain tali dengan kita jika kita lemah dan tertarik dengan mereka makanya peluang keemasan untuk mereka mengenakan anda adalah cerah.

sebagai pengguna internet, jangan mempercayai apa yang kita terima jika kita tiada urusan dengan mereka yang menghantar ini. fikir itu sahaja. contohnya jika kita tak pernah masuk peraduan dan tetiba menang ini memang ANeh dan PElik.

dengan ada informasi ini pembaca dapat berhati-hati. wahhh tajuk entri aku bukan main lagi hahahahahahah tapi isi kandungan lain ye... 

oke lah nanti jumpa lagi di enteri yg seterusnya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...